Kalendarz
Kto wynalazł kalendarz?
Odpowiedź, na to pytanie, nie jest jednoznaczna. W dawnych czasach, róże ludy, w różnych częściach świata, jakoś próbowały uporządkować czas. Na przykład: Rzymianie używali kalendarza który miał 365 dni, a co cztery lata 366 dni (rok przestępny). Wprowadził go Juliusz Cezar i od jego imienia nazywa się go juliańskim. Jednak, okazało się to nie do końca precyzyjne, bo cały obieg Ziemi wokół Słońca, przez 4 lata trwa niecałe 1461 dni (3 · 365 + 366 = 1461). Trzeba było coś zmienić, bo po ośmiuset latach różnica wyniosła około sześciu dni. Prekursorem okazał się papież Grzegorz XIII. Dlatego, obecnie używany kalendarz nazywamy gregoriańskim. Najważniejszą różnicą między kalendarzem juliańskim, a gregoriańskim jest to, że oprócz tego, że rok przestępny występuje, co cztery lata i nie są do niego zaliczane niektóre lata pełne (na przykład 1500, 1600, …, 1900, 2000 i tym podobne). Lata pełne, są przestępne tylko wtedy, gdy rok jest podzielny przez 400.
Skala
Każdy w Was pewnie pamięta, z lekcji przyrody lub geografii, jak wygląda mapa. Na każdej mapie jest podana skala, która odzwierciedla ile razy odległości w rzeczywistości są większe, od tych na mapie. I tak, skala 1:50 000 oznacza, że odległość w terenie jest 50 000 razy większa niż na mapie. Podsumowując: 1 cm na mapie oznacza 50 000 cm w rzeczywistości. A wiemy, że 50 000 cm= 500 m=0,5 km. Czyli 1 cm na mapie odpowiada 0,5 kilometra w rzeczywistości.
Zaokrąglanie liczb
Zaokrąglanie liczby jest jednym z najprostszych tematów na matematyce. Zapisując taką liczbę, zamiast znaku „=” posługujemy się symbolem” „, który czytamy: równy w przybliżeniu. Aby zaokrąglić daną liczbę, najpierw musimy wybrać do, którego miejsca zaokrąglamy naszą liczbę (pozycja cyfry w liczbie).
- Zaokrąglanie do rzędu dziesiątek – patrzymy na cyfrę jedności i jeśli, cyfra ta jest mniejsza od 5 to cyfrę dziesiątek zostawiamy bez zmian, a cyfrą jedności staje się 0 (zaokrąglamy w dół) . Jeśli, cyfra w rzędzie jedności jest większa lub równa 5 to cyfrę dziesiątek zwiększamy o jeden, a w miejscu jedności stawiamy 0 (zaokrąglenie w górę).
- Zaokrąglanie do rzędu setek – patrzymy na cyfrę w rzędzie dziesiątek i jeśli jest ona mniejsza od 5 to liczbę setek zostawiamy bez zmian dopisując zera w miejscu dziesiątek i jedności. Jeśli, cyfra w rzędzie dziesiątek jest większa, bądź równa, 5 to cyfrę setek zwiększamy o jeden, a w miejscu dziesiątek i jedności wpisujemy zera.
Analogicznie zaokrąglamy liczby do tysięcy, setek tysięcy i tak dalej.
Jednostki długości:
kilometr ma tysiąc metrów –
odwrotnie
metr ma dziesięć decymetrów, oraz metr ma sto centymetrów –
odwrotnie oraz
decymetr ma dziesięć centymetrów –
odwrotnie
centymetr ma dziesięć milimetrów –
odwrotnie
milimetr –
Niejednokrotnie w zadaniach z matematyki pojawią się jednostki długości zwane calem, stopą czy milą.
Jednostki masy:
tona jest równa tysiąc kilogramów –
odwrotnie
kilogram jest równy sto dekagramów oraz kilogram jest równy 1000 gramów –
odwrotnie oraz
dekagram jest równy dziesięć gramów –
odwrotnie
gram jest równy tysiąc miligramów
odwrotnie
miligram
niejednokrotnie, w zadaniach pojawiają się takie jednostki masy jak: kwintal () czy uncja ().
Was this helpful?
0 / 0