Liczby wokół nas

Kalendarz

Kto wynalazł kalendarz?

Odpowiedź, na to pytanie, nie jest jednoznaczna. W dawnych czasach, róże ludy, w różnych częściach świata, jakoś próbowały uporządkować czas. Na przykład: Rzymianie używali kalendarza który miał 365 dni, a co cztery lata 366 dni (rok przestępny). Wprowadził go Juliusz Cezar i od jego imienia nazywa się go juliańskim. Jednak, okazało się to nie do końca precyzyjne, bo cały obieg Ziemi wokół Słońca, przez 4 lata trwa niecałe 1461 dni (3 · 365 + 366 = 1461). Trzeba było coś zmienić, bo po ośmiuset latach różnica wyniosła około sześciu dni. Prekursorem okazał się papież Grzegorz XIII. Dlatego, obecnie używany kalendarz nazywamy gregoriańskim. Najważniejszą różnicą między kalendarzem juliańskim, a gregoriańskim jest to, że oprócz tego, że rok przestępny występuje, co cztery lata i nie są do niego zaliczane niektóre lata pełne (na przykład 1500, 1600, …, 1900, 2000 i tym podobne). Lata pełne, są przestępne tylko wtedy, gdy rok jest podzielny przez 400.

Skala

Każdy w Was pewnie pamięta, z lekcji przyrody lub geografii, jak wygląda mapa. Na każdej mapie jest podana skala, która odzwierciedla ile razy odległości w rzeczywistości są większe, od tych na mapie. I tak, skala 1:50 000 oznacza, że odległość w terenie jest 50 000 razy większa niż na mapie. Podsumowując: 1 cm na mapie oznacza 50 000 cm w rzeczywistości. A wiemy, że 50 000 cm= 500 m=0,5 km. Czyli 1 cm na mapie odpowiada 0,5 kilometra w rzeczywistości.

Zaokrąglanie liczb

Zaokrąglanie liczby jest jednym z najprostszych tematów na matematyce. Zapisując taką liczbę, zamiast znaku „=” posługujemy się symbolem” \approx„, który czytamy: równy w przybliżeniu. Aby zaokrąglić daną liczbę, najpierw musimy wybrać do, którego miejsca zaokrąglamy naszą liczbę (pozycja cyfry w liczbie).

  • Zaokrąglanie do rzędu dziesiątek – patrzymy na cyfrę jedności i jeśli, cyfra ta jest mniejsza od 5 to cyfrę dziesiątek zostawiamy bez zmian, a cyfrą jedności staje się 0 (zaokrąglamy w dół) . Jeśli, cyfra w rzędzie jedności jest większa lub równa 5 to cyfrę dziesiątek zwiększamy o jeden, a w miejscu jedności stawiamy 0 (zaokrąglenie w górę).

  • Zaokrąglanie do rzędu setek – patrzymy na cyfrę w rzędzie dziesiątek i jeśli jest ona mniejsza od 5 to liczbę setek zostawiamy bez zmian dopisując zera w miejscu dziesiątek i jedności. Jeśli, cyfra w rzędzie dziesiątek jest większa, bądź równa, 5 to cyfrę setek zwiększamy o jeden, a w miejscu dziesiątek i jedności wpisujemy zera.

Analogicznie zaokrąglamy liczby do tysięcy, setek tysięcy i tak dalej.

Jednostki długości:

kilometr ma tysiąc metrów1\, km=1000\, m

odwrotnie 1\,m =\frac{1}{100}\, km

metr ma dziesięć decymetrów, oraz metr ma sto centymetrów – 1\, m=10\, dm=100\, cm

odwrotnie 1\, dm=\frac{1}{10}\, m oraz 1\, cm=\frac{1}{100}\, m

decymetr ma dziesięć centymetrów1\, dm=10\, cm

odwrotnie 1\, cm=\frac{1}{10}\, dm

centymetr ma dziesięć milimetrów1\, cm=10\, mm

odwrotnie 1\, mm=\frac{1}{10}cm

milimetr1\, mm

Niejednokrotnie w zadaniach z matematyki pojawią się jednostki długości zwane calem, stopą czy milą.

1\, cal=2,54\, cm

1\, mila\approx 1,6\, km

1\, stopa= 12 \, cali

Jednostki masy:

tona jest równa tysiąc kilogramów – 1\, t=1000\, kg

odwrotnie 1\, kg=\frac{1}{1000}\, t

kilogram jest równy sto dekagramów oraz kilogram jest równy 1000 gramów – 1\, kg= 100\, dag=1000\, g

odwrotnie 1\, dag=\frac{1}{100}\, kg oraz 1\, g=\frac{1}{1000}\, kg

dekagram jest równy dziesięć gramów – 1 \, dag=10\, g

odwrotnie 1\, g=\frac{1}{10 }\, dag

gram jest równy tysiąc miligramów 1\, g=1000\, mg

odwrotnie 1\, mg=\frac{1}{1000}\, g

miligram 1\, mg

niejednokrotnie, w zadaniach pojawiają się takie jednostki masy jak: kwintal (q) czy uncja (oz).

1\, q=100\, kg

1\, oz\approx 28\, g

Was this helpful?

0 / 0

Dodaj komentarz 0

Your email address will not be published. Required fields are marked *