Procent oznaczamy symbolem . W życiu codziennym, bardzo często spotykamy się z procentami. Na przykład pani w klasie mówi: „Mamy dzisiaj stu procentową frekwencje” to znaczy, że wszyscy z klasy są obecni, na zajęciach. Lub mama wysyła nas do sklepu po masło, tylko to osiemdziesięcio procentowe. Oczywiście chodzi o zawartość tłuszczu w maśle. Im więcej tłuszczu, tym smaczniejsze masło. Albo zdarza nam się powiedzieć: „Zrobiłem pięćdziesiąt procent zadań, czyli połowę.
pewnej wielkości to jeden procent, zapisujemy
analogicznie i tak dalej…
Warto jednak zapamiętać niektóre procenty:
- (całość)
- (trzy czwarte)
- (połowa)
- (ćwierć)
- (dwie całości)
Czyli procent danej wielkości, to nic innego jak tylko setna część tej wielkości. Procent jest on zawsze związany z pewną wielkością, nie występuje „sam”.
Zamiana ułamków na procenty:
- ułamek możemy rozszerzyć bądź skrócić tak, żeby w mianowniku było 100
- ułamek możemy pomnożyć przez 100%
- ułamek dziesiętny mnożymy przez 100%, czyli tak naprawdę przesuwamy przecinek, o dwa miejsca w prawo
Obliczanie procentu jakiejś wielkości
to połowa liczby czyli
to ćwierć liczby czyli
to trzy czwarte liczby czyli
Możemy też obliczyć to liczby czyli .
Obniżki i podwyżki procentowe
Często spotykamy się z obniżkami w sklepach.
Na przykład zegarek, który kosztował złotych obniżono o .
Obliczmy, ile teraz będzie kosztował ów zegarek.
Na początek obliczamy .
Następnie odejmujemy obniżkę od ceny początkowej zegarka, czyli .
Ostatecznie cena zegarka po obniżce wynosi 315 złotych.
Analogicznie postępujemy z podwyżką, o dany procent.
Na przykład: czynsz za mieszkanie, który wynosi 1000 złotych od przyszłego miesiąca wzrośnie o 10 procent.
Na początek, obliczamy .
Następnie, dodajemy podwyżkę do naszego czynszu, czyli .
Ostatecznie za mieszkanie od przyszłego miesiąca trzeba będzie zapłacić 1100 złotych.
Was this helpful?
1 / 0