Arkusz pokazowy nowa matura

zadanie 1 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wartość wyrażenia 6^{100}+6^{100}+6^{100}+6^{100}+6^{100}+6^{100} jest równa
A. 6^{600} B. 6^{101} C. 36^{100} D. 36^{600}

zadanie 2 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wartość wyrażenia \log _{7}98-\log _{7}2 jest równa
A. 7 B. 2 C. 1 D. (-1)

zadanie 3 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych , w których zapisie dziesiętnym nie występuje cyfra 2 jest
A. 900 B. 729 C. 648 D. 512

zadanie 4 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Dla każdej liczby rzeczywistej a wartość wyrażenia \left ( 3+4a \right )^2-\left ( 3-4a \right )^2 jest równa
A. 32a^2 B. 0 C. 48a D. 8a^2

zadanie 5 (0-2)

Dane są dwie przecinające się proste. Miary kątów utworzonych przez te proste zapisano za pomocą wyrażeń algebraicznych (zobacz rysunek)
Dokończ zdanie. Wybierz dwie odpowiedzi tak aby dla każdej z nich dokończenie poniższego zdania było prawdziwe.
Układem równań, w którym zapisano prawidłowe zależności między miarami kątów utworzonych przez te proste jest układ
A. \left\{\begin{matrix} \left ( \alpha +\beta \right )+\beta =90^\circ & \\\alpha +\beta =2\alpha -\beta & \end{matrix}\right.
B. \left\{\begin{matrix} \left ( \alpha +\beta \right )+\beta =180^\circ & \\\alpha +\beta =2\alpha -\beta & \end{matrix}\right.
C. \left\{\begin{matrix} \left ( \alpha +\beta \right )+\beta =180^\circ & \\\beta =2\alpha -\beta & \end{matrix}\right.
D. \left\{\begin{matrix}\alpha +\beta =90^\circ & \\\beta =2\alpha -\beta & \end{matrix}\right.
E. \left\{\begin{matrix}\alpha +\beta =2\alpha -\beta & \\\180^\circ -\left (2\alpha -\beta \right )=\beta & \end{matrix}\right.
F. \left\{\begin{matrix}3\alpha +2\beta =360^\circ & \\2\alpha -\beta =2\beta & \end{matrix}\right.

zadanie 6 (0-1)

Dany jest wielomian
W(x)=3x^3+kx^2-12x-7k+12
gdzie k jest pewną liczbą rzeczywistą. Wiadomo, że liczba (-2) jest pierwiastkiem tego wielomianu.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Liczba k jest równa
A. 2 B. 4 C. 6 D. 8

zadanie 7 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Równanie
\frac{\left ( 4x-6 \right )\left ( x-2 \right )^2}{2x\left ( x-1,5 \right )\left ( x+6 \right )}=0
ma w zbiorze liczb rzeczywistych
A. dokładnie jedno rozwiązanie: x=2.
B. dokładnie dwa rozwiązania: x=1,5, x=2.
C. dokładnie trzy rozwiązania: x=-6, x=0x=2.
D. dokładnie cztery rozwiązania: x=-6, x=0, x=1,5, x=2

zadanie 8(0-1)

Spośród rysunków A-D, wybierz ten, na którym prawidłowo zaznaczono na osi liczbowej zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność:
\left | x+1 \right |\leq 2
A.
B.
C.
D.

zadanie 9 (0-2)

Wykaż, że dla każdej liczby całkowitej nieparzystej n liczba n^2+2023 jest podzielna przez 8.

zadanie 10

Dana jest funkcja kwadratowa f, której fragment wykresu przedstawiono w kartezjańskim układzie współrzędnych \left ( x,y \right ) na rysunku obok. Wierzchołek paraboli, która jest wykresem funkcji f, oraz punkty przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych mają współrzędne całkowite.

zadanie 10.1 (0-1)

Funkcja g jest określona za pomocą funkcji f następująco: g\left ( x \right )=f\left ( x-2 \right )
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wykres funkcji g przedstawiono na rysunku
A. B.
C. D.

zadanie 10.2 (0-1)

Wyznacz i zapisz w miejscu wykropkowanym poniżej zbiór wszystkich rozwiązań nierówności:
f(x)\leq 0
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

zadnie 10.3 (0-3)

Wyznacz wzór funkcji kwadratowej f w postaci kanonicznej. Zapisz obliczenia.

zadanie 11 (0-1)

Dana jest funkcja f określona wzorem f(x)=ax+b, gdzie a i b są liczbami rzeczywistymi. Wykres funkcji f przedstawiono w kartezjańskim układzie współrzędnych \left ( x,y \right ) na rysunku obok.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Współczynniki a i b we wzorze funkcji f spełniają warunki
A. a> 0 i b> 0. B. a> 0 i b< 0.
C. a< 0 i b> 0. D. a< 0 i b<0.

zadanie 12 (0-1)

Firma przeprowadziła badanie rynkowe dotyczące wpływu zmiany ceny P swojego produktu na liczbę Q kupujących ten produkt. Z badań wynika, że każdorazowe zwiększenie ceny o1 jednostkę powoduje spadek liczby kupujących o 3 jednostki. Ponadto przy cenie równej 5 jednostek liczba kupujących jest równa 12 jednostek.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Funkcja, która opisuje zależność liczby kupujących ten produkt od jego ceny, ma wzór
A. Q=-0,9P^2+6,9 B. Q=-3P+27
C. P=-0,9Q^2+6,9 D. P=-3Q+27

zadanie 13

Czas T półtrwania leku w organizmie to czas, po którym masa leku w organizmie zmniejsza się o połowę – po przyjęciu jednorazowej dawki. Przyjmij, że po przyjęciu jednej dawki masa m leku w organizmie zmienia się w czasie zgodnie z zależnością wykładniczą
m(t)=m_{0}\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T}}
gdzie:

m_{0} – masa przyjętej dawki leku

T – czas półtrwania leku

t – czas liczony od momentu przyjęcia dawki.

W przypadku przyjęcia kilku(nastu) dawek powyższa zależność pozwala obliczyć, ile leku pozostało w danym momencie w organizmie z każdej poprzednio przyjętej dawki. W ten sposób obliczone masy leku z przyjętych poprzednich dawek sumują się i dają informację o całkowitej aktualnej masie leku w organizmie.
Pacjent otrzymuje co 4 dni o tej samej godzinie dawkę m_{0}=100\; \mathrm{mg} leku L. Czas półtrwania tego leku w organizmie jest równy T=4 doby.

zadanie 13 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wykres zależności masy M leku L w organizmie tego pacjenta od czasu t, liczonego od momentu przyjęcia przez pacjenta pierwszej dawki, przedstawiono na rysunku
A. B.
C. D.

zadanie 13.2 (0-3)

Oblicz masę leku L w organizmie tego pacjenta tuż przed przyjęciem jedenastej dawki tego leku. Wynik podaj w zaokrągleniu do 0,1\; \mathrm{mg}.
Zapisz obliczenia

zadanie 14 (0-1)

Klient wpłacił do banku 20\; 000\; zł na lokatę dwuletnią. Po każdym rocznym okresie oszczędzania bank dolicza odsetki w wysokości 3% od kwoty bieżącego kapitału znajdującego się na lokacie.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Po 2 latach oszczędzania w tym banku kwota na lokacie (bez uwzględnienia podatków) jest równa
A. 20\; 000\cdot \left ( 1,12 \right )^{2} B. 20\; 000\cdot 2\cdot 1,03 C. 20\; 000\cdot 1,06 D. 20\; 000\cdot \left ( 1,03 \right )^{2}

zadanie 15 (0-1)

Dany jest ciąg \left (a_{n} \right ) określony wzorem a_{n}=-3n+5 dla każdej liczby naturalnej n\geq 1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Liczby 2,\left ( -1 \right ),\left ( -4 \right ) są trzema kolejnymi początkowymi wyrazami ciągu \left (a_{n} \right ). P F
\left (a_{n} \right ) jest ciągiem arytmetycznym o różnicy równej 5. P F

zadanie 16 (0-1)

Dany jest trójkąt ABC, w którym \left | AB \right |=6,\left | BC \right |=5,\left | AC \right |=10.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Cosinus kąta ABC jest równy \left ( -0,65 \right ). P F
Trójkąt ABC jest rozwartokątny. P F

zadanie 17 (0-1)

Na płaszczyźnie w kartezjańskim układzie współrzędnych \left ( x,y \right ), dany jest okrąg o środku S=\left ( 2,-5 \right ) i promieniu r=3.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Równanie tego okręgu ma postać
A. \left ( x-2 \right )^2+\left ( y+5 \right )^2=9 B. \left ( x+2 \right )^2+\left ( y-5 \right )^2=3
C. \left ( x-2 \right )^2+\left ( y+5 \right )^2=3 D. \left ( x+2 \right )^2+\left ( y-3\right )^2=9

zadanie 18 (0-1)

Odcinki AD i BC przecinają się w punkcie O. W trójkątach ABO  i ODC zachodzą związki: \left | AO \right |=5, \left | BO \right |=3, \left | OC \right |=10, \left | \measuredangle OAB \right |=\left | \measuredangle OCD \right | (zobacz rysunek)
Oblicz długość boku OD trójkąta ODC.
Zapisz obliczenia.

zadanie 19 (0-2)

Na płaszczyźnie w kartezjańskim układzie współrzędnych \left ( x,y \right ), dana jest prosta k o równaniu y=-3x+1
Dokończ zdania. Wybierz odpowiedź spośród A-D oraz odpowiedź spośród E-H.
19.1. Jedną z prostych równoległych do prostej k jest prosta o równaniu
A. y=3x+2 B. y=-3x+2 C. y=\frac{1}{3}x+1 D. y=-\frac{1}{3}x+1
19.2. Jedną z prostych prostopadłych do prostej k jest prosta o równaniu
E. y=\frac{1}{3}x+2 F. y=-\frac{1}{3}x+2 G. y=3x+1 H. y=-3x+1

zadanie 20 (0-1)

W kartezjańskim układzie współrzędnych \left ( x,y \right ), dany jest kwadrat ABCD. Wierzchołki A=\left ( -2,1 \right ) i C=\left ( 4,5 \right ) są końcami przekątnej tego kwadratu.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Długość przekątnej kwadratu ABCD jest równa
A. 10 B. 2\sqrt{13} C. 2\sqrt{10} D. 8

zadanie 21 (0-1)

Odcinek AB jest średnicą okręgu o środku w punkcie O i promieniu r=8 (zobacz rysunek). Cięciwa AC ma długość 8\sqrt{3}.
Dokończ zdanie.
Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Miara kąta BAC jest równa

A. 30^\circ B. 45^\circ C. 15^\circ D. 60^\circ

zadanie 22 (0-1)

Kąt \alpha jest ostry oraz 4\textrm{tg}\alpha=3\sin ^{2}\alpha +3\cos ^{2}\alpha.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Tangens kąta \alpha jest równy
A. \frac{3}{4} B. \frac{4}{3} C. \frac{1}{4} D. 4

zadanie 23 (0-1)

Dane są dwa trójkąty podobne ABC i KLM o polach równych – odpowiednio – P oraz 2P. Obwód trójkąta ABC jest równy x.
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe. Wybierz odpowiedź A albo B oraz jej uzasadnienie 1., 2. oraz 3.
Obwód trójkąta KLM jest równy
A.
 

B.

\sqrt{2}\cdot x,
 

2x,

 

ponieważ stosunek obwodów trójkątów jest równy

1. kwadratowi stosunku pól tych trójkątów.
2. pierwiastkowi kwadratowemu ze stosunku pól tych trójkątów.
3. stosunkowi pól tych trójkątów.

zadanie 24 (0-1)

Punkty A oraz B leżą na okręgu o środku O. Proste k i l są styczne do tego okręgu w punktach – odpowiednio – A i B. Te proste przecinają się w punkcie S i tworzą kąt o mierze 76^\circ (zobacz rysunek).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Miara kąta OBA jest równa
A. 52^\circ B. 26^\circ C. 14^\circ D. 38^\circ

zadanie 25 (0-1)

Powierzchnię boczną graniastosłupa prawidłowego czworokątnego rozcięto wzdłuż krawędzi bocznej graniastosłupa i rozłożono na płaszczyźnie. Otrzymano w ten sposób prostokąt ABCD, w którym bok BC odpowiada krawędzi rozcięcia (wysokości graniastosłupa). Przekątna AC tego prostokąta ma długość 16 i tworzy z bokiem BC kąt o mierze 30^\circ (zobacz rysunek).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Długość krawędzi podstawy tego graniastosłupa jest równa
A. 8 B. 8\sqrt{3} C. 2\sqrt{3} D. 2

zadanie 26 (0-1)

Dany jest ostrosłup prawidłowy trójkątny ABCS o podstawie ABC. Punkty D,E i F są środkami – odpowiednio – krawędzi bocznych AS, BS i CS (zobacz rysunek).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Stosunek objętości ostrosłupa DEFS do objętości ostrosłupa ABCS jest równy
A. 3:4 B. 1:4 C. 1:8 D. 3:8

zadanie 27 (0-1)

Dany jest graniastosłup trójkątny ABCDEF (zobacz rysunek obok)
Na którym z rysunków prawidłowo narysowano, oznaczono i podpisano kąt \alpha pomiędzy ścianą boczną ACFD i przekątną AE ściany bocznej ABED tego graniastosłupa? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. \alpha =\measuredangle EAG B. \alpha =\measuredangle EAD
C. \alpha =\measuredangle EAF D. \alpha =\measuredangle EAC

zadanie 28 (0-3)

W pojemniku znajdują się losy loterii fantowej ponumerowane kolejnymi liczbami naturalnymi od 1000 do 9999. Każdy los, którego numer jest liczbą o sumie cyfr równej 3, jest wygrywający. Uczestnicy loterii losują z pojemnika po jednym losie.
Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że pierwszy los wyciągnięty z pojemnika był wygrywający.
Zapisz obliczenia.

zadanie 29 (0-4)

Rozważamy wszystkie równoległoboki o obwodzie równym 200 i kącie ostrym o mierze 30^\circ
Podaj wzór i dziedzinę funkcji opisującej zależność pola takiego równoległoboku od długości x boku równoległoboku.
Oblicz wymiary tego z rozważanych równoległoboków, który ma największe pole, i oblicz to największe pole.
Zapisz obliczenia.

zadanie 30

W pewnej grupie 100 uczniów przeprowadzono sondaż dotyczący dziennego czasu korzystania z komputera. Wyniki sondażu przedstawia poniższy diagram. Na osi poziomej podano – wyrażony w godzinach – dzienny czas korzystania przez ucznia z komputera. Na osi pionowej przedstawiono liczbę uczniów, którzy dziennie korzystają z komputera przez określony czas.

zadanie 30.1 (0-1)

Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Mediana dziennego czasu korzystania z komputera przez ucznia jest równa 2,25 godziny. P F
Połowa z tej grupy uczniów korzysta z komputera przez mniej niż 2,5 godziny. P F

zadanie 30.2 (0-1)

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Dominanta dziennego czasu korzystania przez ucznia z komputera jest równa
A. 2,25 godziny. B. 2,5 godziny. C. 2,75 godziny. D. 1,50 godziny.

Was this helpful?

0 / 0

Dodaj komentarz 0

Your email address will not be published. Required fields are marked *